Momenteel ontvangen wij in de praktijk geen nieuwe cliënten, zet jezelf op de wachtlijst. Dan nemen wij contact op van zodra er plaats beschikbaar is in de agenda.
Wil je graag meteen aan de slag? Dan kan je ook terecht in ons online traject Master Your Lifestyle.

Blog

Gezond genieten van de feestdagen

December, dé maand bij uitstek om te genieten van al wat lekker is. Eerst wat snoep, koek en chocolade bij Sinterklaas en vervolgens uitgebreid tafelen met de ganse familie op Kerstmis en Nieuwjaar. December, ook meteen dé maand bij uitstek waarbij velen onder jullie toch een klein beetje angst hebben voor die weegschaal. Dat is helemaal niet nodig, want ken je deze uitspraak?

  • “Je komt niet bij tussen Kerstmis en Nieuwjaar, wel tussen Nieuwjaar en Kerstmis.”

En zo is het ook. Echt zwaarder worden doe je pas wanneer je systematisch, dus in je dagelijkse routine, te veel eet. Toch kan je tijdens de feestdagen op een aantal dingen letten, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je volledig laat gaan.

1. Volg de dag van het feest je gewone eetpatroon. Sla geen maaltijden over om calorieën te besparen. Neem zoals gewoonlijk een gezond ontbijt en middagmaal. Als je met reuzehonger naar het feest vertrekt, ben je geneigd veel te veel en veel te snel te eten. Zeker wanneer die hapjes op tafel komen!

2. Probeer een gezond tussendoortje te nemen voor je naar het feest vertrekt; een stuk fruit, een potje yoghurt, een kom soep… Zo heb je al wat maagvulling.

3. Blijf gedurende de avond voldoende water drinken. Wissel ook alcohol af met water zodat je niet overdrijft. Drink rustig, geniet van elke slok. Laat je glas pas bijvullen als het leeg is, anders ben je je er niet van bewust hoeveel glazen je gedronken hebt.

4. Worden er hapjes geserveerd? Vermijd vette en gefrituurde hapjes en probeer vooral te kiezen voor lichte hapjes: groentehapjes, vishapjes, soepjes… Probeer jezelf ook voor te nemen dat je van elk verschillend hapje maar ééntje neemt en laat de hapjes die je niet zo graag eet aan je voorbij gaan. Jij eet alleen maar wat je écht lekker vindt!

5. Kies zo veel mogelijk voor pure dranken: wijn, cava, champagne… En vermijd mixdrankjes en cocktails; het zijn echte suikerbommen.

6. Stop je niet vol met brood voor dat het eten op tafel komt. Wat er volgt is vast veel lekkerder.

7. Probeer ook bij een feestmaaltijd voldoende groenten te eten. Ze bevatten de meeste voedingsstoffen en de minste calorieën. Bovendien zorgen ze ervoor dat je maag goed gevuld is, en dat je dus met minder van de rest (vlees, kroketten…) ook voldoende gegeten hebt.

8. Geniet mee van het dessert, maar overdrijf niet. Eén keer opscheppen is voldoende.

9. Zorg voor extra beweging; blijf niet de hele avond op je stoel zitten maar speel met de kinderen, of zet wat muziek op en breng iedereen aan het dansen. Trek de ochtend na het feest comfortabele schoenen aan en ga een eindje wandelen of fietsen.

10. Zorg ervoor dat het vele eten beperkt blijft tot Kerstmis, kerstdag, oudjaar en Nieuwjaar. De dagen vooraf, tussenin en nadien hou je je best aan je gewone eetschema. De feestdagen zijn geen excuus om de ganse maand december los te gaan!

Share on facebook
Delen

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten